Timmar på strandpromenaden i Barca

Att bara sitta på en bänk i solen och läsa och betrakta, så härligt!
Se på människorna som passerar- joggande spanjorskor med tighta rumpor, flanerande äldre herrar som högljutt pratar med varandra och yvigt gestikulerar, turister som fotograferar havet. Spanjorerna har jeans och gympadojor, turisterna korta shorts och flipflop.
Cyklister och skateboardåkare susar förbi, flygplan sänker sig ner genom molnen, båtar flyter långsamt på vågorna.
Jag har vind i håret och solvarm hud. Jag är mätt i magen av många tapas som vi åt dagen innan och pigg av en cortado som jag drack på en av de många små caféerna som mest är ett hål i väggen.
På håll syns fyra byggkranar. Överallt i hela Spanien ser man dem, arbetslösa byggnadsarbetare kan inte existera i detta land.
När jag går in mot centrum igen ska jag hitta någonstans där jag kan köpa ett frimärke (bara i speciella tobaksbutiker) och jag ska äta dulce de leche glass. Clara, sangria och mojitos har jag druckit under veckan.
Jag har som vanligt blivit glad av de trånga gatorna med små balkonger som är överfyllda med antingen tvätt eller blomkrukor. Jag har än en gång förvånats över hur lätt man känner igen en svensk turist och jag har själv varit en svensk turist. Sagrada familia, Parc Güell, katedralen och till och med Pans y company.
Nya minnen i detta land som jag redan har så många fantastiska minnen i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0