Den kvinnliga maffian

Det finns mycket i bloggvärlden, Framför allt mycket att reta upp sig på. Jag blir uppretad och det är fantastiskt kul. För tillfället har jag två kategorier av bloggar som jag läser, kommenterar och retas av. De har mer gemensamt än jag först trodde.

Kategori 1: Mammamaffian
Det började med Malin Wollin på Aftonbladet, http://blogg.aftonbladet.se/7148
När hon i somras fördömde mammor som inte är hos sina barn alltid blev jag arg över hennes "jag gör rätt, alla som inte gör som jag gör fel" attityd och skrev ett mail. Som hon publicerade på sin blogg och sedan var debatten igång bland kommentatorerna.

Eftersom Malin Wollin är bästis med Linda Skugge började jag även läsa hennes blogg, http://www.amelia.se/blogg/linda-skugge/
Numera kan man inte kommentera på hennes blogg (eh, vad är då poängen med en blogg). Så då får man maila. Det gjorde jag häromdan när Linda tyckte att folk är sjukskrivna med hittepåsjukdomar. Hon la ut mailet på sin blogg och skrev ett helt värdelöst svar.

Både Linda och Malin är läskiga. De framstår som fina, härliga mammor som ääääälskar sina ungar över allt annat. Och de gör de säkert. Kammar bort löss, bakar bullar och annat fint. Och är arga på ungarna ibland, i alla fall Malin.
Men samtidigt är de så fördömmande mot andra, mot till exempel andra mammor och sjukskrivna. Så självgoda och egocentrerade. "Jag skulle minsann aldrig lämna mina barn, jag förstår inte hur någon normalt funtad människa kan göra så". "Jag har minsann jobbat med feber, nyopererad, med kräksjuka. Kan man stå på benen så kan man jobba. Utbrändhet är hittepå."

Kategori 2: Modemaffian
Det här är egentligen en ganska harmlös maffia. Det är söta, unga tjejer som har långt hår, smala ben och pyttesmå hundar som heter Armani och Gucci. De skriver om vad de äter till frukost, vad de ska göra under dagen och fotograferar sig själva i dagens outfit. Men deras bloggar är antagligen världens egoboost för dem själva då de alltid får massa kommentarer om hur söta och snygga de är.

Dessa bloggar är omåttligt populära (why, why eller framför allt WHY?). Jag tror inte dessa töser tänkte på att de kan bli föremål för otrevliga kommentarer. Några av dem väljer att bara publicera snälla kommentarer.
Ibland försöker någon av dem skriva ett seriöst inlägg.
Det här var jag involverad i igår: http://mariavuitton.blogg.se/1202320840_horor.html#comment
"Jag kan inte förstå hur man kan prostituera sig, man är äcklig, smutsig och stackars hennes barn. Jag skulle aldrig göra det, man kan inte vara normal om man gör det".

Först tänkte jag att det bara var småtjejer som inte vet bättre, förhoppningsvis växer de upp och blir klokare. Sedan insåg jag att de är framtidens Linda & Malin. Skrämmande.

Kommentarer
Postat av: Lena

Kära Lovelyn. Jag har i och för sig känt dig länge och är kanske inte helt objektiv. Men jag tycker verkligen inte att du är hotande. Och jag menar det på bästa möjliga sätt - inte att du är mesig eller inte har starka åsikter som du uttrycker - men du är allmänhet juste mot folk, ger dem en chans att svara och framför dina skarpa åsikter på ett lugnt sätt utan personangrepp.

Men jävlar i det händer det något när du mejlar kändisbloggare. De tänder på alla fem cylindrar och publicerar dina mejl, trots att de dessutom borde veta att efter gubbslemsincidenterna att det är olagligt.

Du kanske har början till en ny karriär här - kändisbloggarpunkterare?

2008-02-09 @ 11:03:13
Postat av: Lena

Jag måste dessutom berätta om min kollega. Han är en fantastisk människa och kollega, och dessutom en fantastisk pappa till sina barn. Men när det kommer till andra föräldrar så förvandlas han helt plötsligt till ett vidrigt, fördömande, skenheligt helgon.
Ett av hans mer vanligt förekommande argument är att han förstår inte varför man skaffar barn om man inte tänker spendera ALL tid man kan med det. Varför jobbar folk heltid? Varför har de vänner? Hur kan man sätta barn på dagis redan när de är ett?

Häromdagen satt han in lunchrummet och funderarde på om man verkligen MÅSTE ha barnen hemma från dagis om man tar en kompdag från jobbet, som man irriterande nog måste när man tar pappa-dagar...

Jag sparar. Nästa gång han får ett utbrott över andra, värdelösa föräldrar ska jag vara där snabb som en anakonda.

2008-02-09 @ 11:08:09
Postat av: Sarah

Därför att jag precis kommit igång och vill itne bara skriva om en massa blaj. Varför bryr du dig? Läs inte om du anser att det inte finns nåt att läsa. Jag vill vara så anonym som jag kan så mycket om mig kommer det aldrig stå. För det är väl om mig MIN blogg ska handla om? Tack och hej med dig.

2008-02-09 @ 13:17:03
URL: http://kjutipaj.blogg.se
Postat av: Sarah

ja, starka åsikter har jag alltid i och med att jag oftast ger mig i diskussioner med ämnen jag verkligen brinner för.

Men jag vill inte skriva för mkt om mig själv heller, har tidigare haft en blogg som blev ganska poppis men jag orkar inte med att skriva varje dag det blir nästan som ett krav från folk till slut. Jag är inte det minsta upprörd.

2008-02-09 @ 16:01:34
URL: http://kjutipaj.blogg.se
Postat av: lovelyn

Va, är det olagligt att publicera mail? Okej, detta kanske är något som jag borde känna till men det gör jag faktiskt inte. Måste man fråga om tillstånd då? För det kan jag lova att varken Linda eller Malin gjorde. Och Linda publicerar ju mail hela tiden på sin blogg eftersom man inte kan kommentera. Oftast gäller det mest lämpliga presenter till en åttaåring eller recept men ändå.
För övrigt är det fan en trend med dessa fördömande föräldrar. Fast jag tror i och för sig mest att det är deras egen ångest de vädrar.
Well, ser fram emot rapport om när du hugger till likt en anaconda!

2008-02-10 @ 01:13:38
Postat av: Linis

Vad kul att dina mail blir publicerade, kan du inte länka till dem här?

Kram L

2008-02-13 @ 16:55:27
Postat av: Susanna pussgurkan

Hej hej!
Ja, jag har då aldrig läst så mkt bloggar och förutom denna eminenta blogg så önskar jag nog att bloggar föbjöds!! Varför det? Jo, för att det verkar som om det är inne att spy galla över folk man känner ( tex Schulman style) , skriva en massa om sånt dött som kläder och smink , eller att man i Linda och Malins fall fördömer alla som inte är som de är.
It sucks! Isåfall ska man ha mage att ta debatten öga mot öga! Inte gömma sig bakom en dataskärm och filura på nästa påhopp som en annan barnrumpa!
Men din blogg är grym!! :-)

2008-02-13 @ 19:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0