Eh, alltså jag jobbar på en bank som inte är en bank

I går skulle jag till Nordea för att öppna ett plus-giro. Jag hade kollat på deras hemsida var jag kunde hitta ett kontor som var öppet till 18 och begav mig dit efter jobbet. Det började inte bra.

Det var varmt och jag hade mycket kläder på mig. Kontoret skulle ligga vid Hötorget. Jag hittade två men de var bara öppna till 16, och började svettas. Jag ringde Eniro som upplyste mig om att det fanns ett tredje kontor, på Hötorget Tunnelbaneplan.

Kontoret låg alltså där man går ner till t-banan och de hade inte ens en ordentlig skylt. Som värsta hemliga skummisbanken. Tio i sex stegade jag på lätta fötter in, och fram till en ung man i 20-års åldern.

Jag: Hej, jag vill öppna ett plus-giro.

Han: Det kan du inte göra här.

Jag: Men, är inte det här en Nordeabank?

Han: Ja, alltså, jo men vi har bara kassaservice.

Jag: Amenåh. På er hemsida stod det att ni var ett kontor. En riktig bank. (Suckade lite)

Han: Jooo, efter den 25 augusti är vi det. Vi ska bygga om.

Jag: Jahaja. Då kanske ni inte borde skriva på hemsidan att ni redan är en bank när ni inte är det. (Höjde rösten lite)

Han: Eh, nä det är kanske dumt.

Jag: Ja, det är det. Var finns en riktig bank då? (Något irriterad eftersom jag måste hitta ny bank dagen efter)

Han: Ja, alltså, det finns ingen som har öppet till sex. Alla har öppet till fyra.

Jag: Va? Varför då? (Ännu mer irriterad eftersom jag skulle bli tvungen att gå på arbetstid)

Han: Ja, eh det är sommartider.

Jag: Men vadå. Tror ni inte att folk behöver gå till banken på sommaren? Det finns faktiskt folk som jobbar på sommaren också! (Vilket kanske var en onödig upplysning eftersom han säkert var en sommarvikarie. Men nu var jag IRRITERAD)

Han: Ehh jo.

Jag: Ha. Var finns en  riktig bank som har öppet till fyra vid Västerbroplan?

Han: Eeeeh, var ligger det?

Jag: Vid Västerbron.

Han: Västerbron....var är det?

Jag: Meh, det är bron från Hornstull över till Kungsholmen (jävligt irriterad med högt tonläge). Är det du eller jag som kommer från Skåne eller? (Avslutade med arga blicken under luggen. Om jag haft lugg alltså)

Han: He he. Är det nära Fridhemsplan?

Jag: (Suck). JA.

Då var han ändå tvungen att fråga sin kollega om de hade ett kontor vid Fridhemsplan. Det hade dom sa hon. Fast hon visste inte exakt var. På ett ungefär visste hon.

Jag: Jahaja. Då går jag väl till den riktiga banken som ligger någonstans i närheten av Fridhemsplan, innan klockan fyra imorgon och hoppas på att de kan hjälpa mig. TACK.

När jag efter det skulle ta t-banan hem till Frun var det stopp i trafiken. Senare fick jag höra att en person hade lagt sig på spåret och en t-baneförare hade kört över personen. Föraren hade inte ens bromsat in och personen dog.

För föraren trodde att personen var en skyltdocka. EN SKYLTDOCKA. Hur tänkte föraren?

"Åhnä, nu ligger det en skyltdocka på spåret IGEN. Skit samma. Jag kör över den med mitt tåg. Det känns säkert."
Men föraren kanske också var sommarvikarie. Och trodde att det brukar ligga skyltdockor drällandes på spåret.

I jämföelse med fejkbanksommarvikarien och tunnelbaneförarsommarvikarien tycker jag att jag gör ett sjukt bra jobb på mitt sommarvikariat.


Kommentarer
Postat av: cosmic

Vad bra att du pushade fram lite svar från vikarien på fejkbanken, verkligen störigt när information på webbplatser inte stämmer.

2008-07-24 @ 13:55:58
Postat av: Lena

haha. morbidt.

2008-07-24 @ 16:13:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0