Jag mötte Harry

I morse gick jag hela vägen till jobbet. Det tar en timme men är en fin promenad längs vattnet. Dessutom trodde jag att jag inte fått lön och hade bara en resa kvar på min remsa.

Solen sken,fåglarna kvittrade, på en brygga tränade två tjejer yoga, i en park gjorde ett tjugotal personer qigong eller tai-chi.

Ungefär halvvägs mötte jag en äldre herre med lite vitt hår kvar. Han var iklädd shorts och t-shirt och log stort mot mig. Jag log tillbaka och när vi precis skulle passera varandra stannade han mig.

Han: Vilken underbar dag det är!
Jag; Ja, det är det verkligen.
Han: Vet du, jag är född 1927 så jag fyllde 80 år förra året.
Jag: Oj, det var bra jobbat. Det måste vara motionen.
Han: Ja, så har jag aldrig rökt heller.
Jag: Ja, det har säkert också hjälpt. 
Han: Nu måste jag läsa en dikt för dig. Det tar bara en halv minut. Den heter "Juninatt" och skrevs av Harry Martinsson.

Också läste han med hög röst och mycket inlevelse.

"Nu går solen knappast ned

bländar bara med sitt sken

skymningsbård blir gryningstimme

varken tidig eller sen

Insjön håller kvällen ljus

Glidande på vattenspegeln

Eller vacklande på vågor

Som långt innan de har mörknat

Spegla morgonsolens lågor

Juninatt blir aldrig av

Liknar mest en daggig dag

Slöjlikt lyfter sig dess skymning

Och bärs bort på ljusa hav"

 

Sedan önskade han mig en bra dag, jag sa detsamma och gick vidare med ett stort leende. 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lena

Men. Jag börjar ju nästan gråta. Att det finns såna människor.

2008-06-04 @ 17:22:30
Postat av: lovelyn

Jag vet! Dagen kunde ju inte bli annat än bra efter det.

2008-06-04 @ 21:25:21
Postat av: Marie

tack för boktipsen :) Jag håller faktiskt på med stieg larssons sista bok nu... jag ska upp om 5 yimmar men kan inte släppa taget om den!

2008-06-04 @ 22:21:36
URL: http://girlgoeswild.blogg.se/
Postat av: gummibandstjejen

härlig gubbe! Hoppas man blir liknande när man blir gammal.

2008-06-05 @ 00:18:13
URL: http://rubberbandgirl.blogg.se/
Postat av: Anna

Åh. Det är en av mina absoluta favoritdikter.

Jag hälsar till honom om du någonsin träffar honom igen.

2008-06-05 @ 13:59:53
Postat av: lovelyn

Ja, jag hoppas att jag träffar honom igen och ska hälsa då. Kanske måste jag också lära mig en dikt som jag kan läsa för honom.

2008-06-05 @ 16:16:23
Postat av: Lena

I sommarnattens mjuka dagerspel

gick du och jag och talade om livet.

Vi visste att vi båda hade fel,

så blev vårt tal alltmera överdrivet.

Du påstod att allt var en villa

och jag gick ed på att livet inte fanns

Så blev vi tysta och stod stilla

och såg rakt in i junimånens glans.

Sen talade vi om något annat.

Om månen vill jag minnas att det var

och daggen föll och ljuset hade stannat

och natten var förväntansfull och klar.



och medgav lite skamset för varandra

att livet kanske fanns i alla fall.

2008-06-06 @ 02:24:59
Postat av: Lena

Det var jävligt nära. Så här ska det vara.



I sommarnattens mjuka dagerspel

Gick du och jag och talade om livet

Vi visste att vi båda hade fel:

Så blev vårt tal alltmera överdrivet

Du påstod att det bara var en villa

Och jag gick ed på att det inte fanns

Och sedan blev vi tysta och stod stilla

Och såg rakt in i junimånens glans

Sen talade vi visst om något annat

Om månen vill jag minnas att det var

Och daggen föll och vinden hade stannat

Och rymden var förväntansfull och klar

Vi vandrade i månskensflodens svall

Så sakta som två människor kan vandra

Och tillstod lite skamset för varandra

Att livet kanske fanns i alla fall



Anna Greta Wide

(Kärlek och uppror)

2008-06-06 @ 02:29:35
Postat av: Killtankar

Lite grann av ett original... men helt oförarglig. Fram för fler original och färre kopior!

2008-06-06 @ 21:53:33
URL: http://killtankar.blogg.se/
Postat av: lovelyn

Lena: Åh, Kärlek och uppror! Den hade jag nästan glömt. Som jag läste sönder den och skrev betyg på de olika dikterna. Tack för dikten, den var fin!

2008-06-09 @ 14:19:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0