Att avbryta i tid

När det gäller sex borde jag avbryta i tid. Alltså inte själva samlaget (eller jo, fast när det bör avbrytas har han bättre koll på...förhoppningsvis). Men framför allt är det själva skyddslösheten som borde avbrytas i tid.

Från http://www.skane.se/ (Region Skåne):
Avbrutet samlag
Säkerhet.

Man räknar med att upp emot 20% av de par som använder sig av avbrutet samlag blir gravida inom ett år.
He he he.

Jag vägrar hormoner. P-piller har jag ätit i nästan 10 år men slutade när de gav mig upprepade svampinfektioner som i sin tur gav mig vestibulit. Och när jag slutade med skiten upptäckte jag hur mycket mer lust jag hade. Aldrig i livet piller igen.

Vad har vi då att välja på?

* Pessar och spermiedödandemedel
Sjukt oflexibelt. Man börjar hångla och sen måste jag springa in på toa och sätta in en gummihatt plus spruta upp nått jävligt starkt medel. Hur bra kan det vara för slemhinnorna? Dessutom ska pessaret sitta kvar i sex timmar efteråt. Jag kommer att glömma bort att ta ut minst var tredje gång.


* Sterilisering

Okej att jag är skeptiskt till egna barn och inte vill ha några nu men man vet ju aldrig. Dessutom massa samtal innan beslut plus stor operation under narkos. Jag som blir kallsvettig och svimfärdig bara av en spruta.


* Kopparspiral

Innehåller inga hormoner och man kan ha den i många år. Det låter läskigt att man faktiskt kan det när man inte får ha en tampong längre än 8 timmar. Eller är det 6 timmar? Och man får ofta mer mens av kopparspiral. Ger något ökad risk för infektioner och jag har redan lätt för att få svamp.

Är det inte helt sjukt att det år 2008 finns p-piller, minipiller, p-spruta, p-stav, p-ring, p-plåster, p-dator, spiraler, pessarer och akut p-piller för kvinnor.
Till männen: kondom.

Det får bli kondom för oss. Av praktiska och principella skäl.


Kommentarer
Postat av: cosmicgirl

Jo det är galet! Jag har något som kallas för nuva ring som man låter sitta i tre veckor därefter en veckas uppehåll och sen sätter man i en ny. Min syrra har samma grej och sa att man kunde förskjuta mensen genom att låta den sitta i en extra vecka. Funkade inte för mig, jag hade mens i två veckor vilket var rätt jobbigt.



Vad händer med p-piller för män egentligen? Någon som vet?

2008-11-08 @ 15:30:03
URL: http://cosmicgirl.blogg.se/
Postat av: Anonym

Koppaspiral är gud gåva til kvinnan. Inga hormoneer - inget kondomfumlande. Jag har haft min i fem år och det fungerar ypperligt!

2008-11-11 @ 08:52:54
Postat av: undrande

du har alltså haft vestibulit som gått över? tur för dig! :)

2008-11-16 @ 18:08:24
Postat av: lovelyn

Undrande: Ja, det gick tack och lov över. Men det tog både tid och ork.

2008-11-16 @ 19:11:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0