Bring it on

Jag ska starta eget. Vem FAN är jag?

Jag har aldrig haft en tanke på det. Blanketter, skatter och att sälja in sig själv är ungefär som pest, kolera och malaria. Och ändå ska jag starta eget nu.
Det är jätteenkelt säger folk. Alltså de människorna som inte börjar svettas av tanken på att begära 700 spänn i timmen för sitt arbete.
Helt övertygad om att jag verkligen ska starta eget var jag faktiskt inte förrän i går. Då gjorde jag min sista dag som vikarie på jobbet. Fick massa beröm och blev avtackad med tårta och presenter.

Och högsta chefen för min avdelning kom fram till mig. Vi har typ bara sagt hej och hej då och trevlig helg till varandra innan.
Han, som är lite av en legend i branschen, sa att de var väldigt nöjda med mig. Och att han absolut tyckte att jag skulle starta eget så de kunde anlita mig. Till exempel till ett hemligt projekt som de vill involvera mig i.

"Jag startar eget på måndag. Så jag är redo, just bring it on" sa jag. Vem FAN är jag?

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag vet hur du känner dig. Plötsligt har man blivit en av de omtalade "småföretagarna" och måste fundera på om man plötsligt ska börja rösta på Maud Olofsson (nej.). Men när man väl kommit igång tycker jag att det är lättare än de säger. Spara sina kvitton och fakturor är inte så svårt trots allt. Fast ännu har jag ju inte kommit till den första årsredovisningen, så vad vet jag.



Tänk på att alla andra tar bra betalt för vad de gör, så behöver du inte skämmas. Du är ju inte sämre än de!

2008-09-26 @ 09:53:50
Postat av: Marie

det kommer gå bra - I know it! Det har hätn en del p ådin dejtingssida förstår jag ;) På min med .. dock raderat ut gamla nr och ersatt det med nya :)

2008-09-26 @ 10:02:23
URL: http://velfia.blogg.se/
Postat av: våga vara

Tänk på att 700 spänn i timmen för ditt arbete är hälften av vad en PR-konsult tar. Varför skulle ditt vara mindre dyrt? Värt? Dessutom går en tredjedel bort i sociala avgifter, som du aldrig ens hinner se röken av innan du ska betala in dem på skattekontot. Då är du nere i under 500 spänn. Därefter ska du betala ytterligare en tredjedel av 700-hundringen i skatt, och vips har du bara tagit 250 i timmen. Jämför det med vad din frisör tar i timmen.

Men lugn i stormen. Vi gör det tilsammans på måndag.



Min torsdagskväll gav mig ångest: http://vagavaravillebrad.blogspot.com/2008/09/fint-som-snus-p-stermalm.html

2008-09-26 @ 11:36:55
URL: http://vagavaravillebrad.blogspot.com
Postat av: sussie

Jag tycker att det är hisnande mkt cash ni talar om, men så tillhör jag den underbetalda kommunalarbetaren som borde skaffa sig ett jobb med döda ting- maskiner- datorer- cementblandare, istället för barn-gamla- människor.



Såg några hotta byggjobbare som slutför sitt stora bygg projekt o stan. Undrar vad de tjänar, och om de får mkt sex ( solbränna, muskler, "farligt" arbete....we like)

2008-09-26 @ 18:47:18
Postat av: lovelyn

Anna: Tack för peppingen! Jag tycker det känns jättekonstigt att jag tillhör småföretagarna. Varje gång jag säger att jag har startat eget undrar jag vem det var som sa det. Men att jag skulle börja rösta blått? Inte en chans!

Marie: Det låter spännande! Får se om jag kan lyckas ta mig tid att logga in på msn snart så jag får lite mer detaljer.

Sussie: Aha, är det för att du ska få spana på byggjobbare som du går på stan och fikar? Ni småbarnsmammor dreglar mer än era barn.

2008-09-30 @ 10:58:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0